Monday, October 29, 2007

Buah Mencupu

Ah, dah lama sangat aku tak merapu kat sini. Jari-jari pun dah naik lemau :P

Niari aku nak cerita pasal buah Mencupu. Korang tahu buah Mencupu? Mungkin kat setengah-setengah tempat buah tu dikenali dengan nama yang lain.


Bentuk fizikalnya:

- warna oren (mcm pinang masak)
- rasa manis
- kulit amat bergetah
- bentuknya seakan-akan buah manggis, cuma sedikit kecil.

Raya yang lepas, merasa jugak aku makan buah tu kat kampung aku. Tiap kali balik, pokok tu masih tak berbuah. Kali ni aku tak lepaskan peluang langsung. Lepas borak lebih-kurang ngan Pak Tam aku kat rumah, aku pun singsing kaki seluar jean aku, turun ke belukar kat belakang rumah Pak Tam. Hmm...rindu sungguh aku dengan kedamaian rimba di situ.... rindu sungguh aku dengan kemanisan buah Mencupu!

11 comments:

- G O R O - said...

Macam buah TAmpoi jer.

Mak Su said...

rupa kenal, tapi nama tu betui ker mencupu?

Zalisa Maz@ZN Isa said...

Di kampung saya lain namanya. Masa kecil2 dulu saya sanggup panjat pokoknya walaupun sampai ke pucuk. La ni eiii... gayat den!

blackpurple @ jowopinter said...

First time tau ada buah nama mencupu.... Isk! Kalau Jawa sebut apa ekk..?

butaseni said...

ui tak pernah dgr pulak aku.perak betoilah orang penang ni hehehe

cikdinz said...

kat sini panggil buah hapa yeik...

13may said...

tengok gaya mcm tau buah tuh....

aiseh...kat sini depa panggil nama lain rasanya...tapi dah lupa...

Iza'Izz said...

Isi dalam mcm mana? Beulas ulas mcm limau atau mcm epal? mcm epal??? !!!!!

Serunai Faqir aka SF said...

Buah amende tu bro? Pelik no bunyi dia? Emmm

Nunn said...
This comment has been removed by the author.
Nunn said...

goro
bukan buah tampoi, tu buah mencupu :D

maksu
org kg saya panggil mencupu :D

zalisa
a'ah pokoknya mmg tinggi, straight aje cam pokok manggis gak..

blackpurple
ntahler wak, org jawa sebut buah mencopot kot, ekeke...gurau jer!

butaseni
tula hang, perak sungguh! ekekeke..

cik dinz
tulah, aku pong tak pasti.. yg pasti bukan buah tampoi.

13may
ha'ah...ntah buah apa ntah depa panggey, ade gak yg pernah jumpa buah ni ek!

iza'izz
isi dalam berulas-ulas, cam manggis :D

serunai
ekekeke...mmg pelik, begetah wa cakap lu bro..